Witaminy z grupy B pełnią wiele istotnych funkcji w organizmie. Potocznie mówimy witamina B, jednak oznacza ona zazwyczaj całą grupę witamin. Każda z nich ma jakąś rolę metaboliczną. Dlatego ważna jest dobrze zbilansowana dieta dostarczająca pełnej gamy tych witamin w codziennym żywieniu. Spośród funkcji pełnionych przez poszczególne witaminy można dla przykładu wymienić kilka z nich. Weżmy na początek ryboflawinę - to witamina B2. Ryboflawina przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego oraz prawidłowego metabolizmu żelaza. Odpowiednio suplementowana witamina B2 pomaga zachować zdrową skórę oraz pomaga w utrzymaniu prawidłowego stanu błon śluzowych. Jej obecność w codziennej diecie przyczynia się też do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, a także pomaga w utrzymaniu prawidłowego widzenia. Witamina B6, czyli chlorowodorek pirydoksyny, potocznie nazywana bywa pirydoksyną. Ona również przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego oraz pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu ukłądu odpornościowego. Witamina B6 pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych. Dostarczony w diecie chlorowodorek pirydoksyny przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu białka i glikogenu, pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek, a także przyczynia się do regulacji aktywności hormonalnej. Pirydoksyna pełni jeszcze wiele innych funkcji, o których możnaby szerzej napisać. Następną, dość popularną na rynku zielarsko-aptecznym, witaminą jest methylokobalamina czyli witamina B12. Witamina ta występuje albo jako jeden ze składników w mieszankach multiwitaminowych, w preparatach zawierających pełną gamę witamin z grupy B występujących jako witamina B complex albo w formie do picia, w małych buteleczkach z kroplomierzem - witamina B12 w kroplach. Methylokobalamina również pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek oraz pomaga w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu homocysteiny. Witamina ta odgrywa rolę w procesie podziału komórek. Stale obecna w diecie witamina B12, podobnie jak witamina B6, pomaga z prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych. Spośród innych funkcji pełnionych przez witaminę B12 istotna jest jeszcze ta, często podnoszona przez dietetyków, że przyczynia się ona do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia. Dokładne opisanie wszyskich oddziaływań witamin z grupy B w organiźmie wymaga znacznie szerszego opracowania. Dietetycy podkreślają, że ich, oraz innych grup witamin, obecność w diecie jest wymagana, aby organizm funkcjonował prawidłowo.

Aktywne filtry:

-