Produkty zawierające kolagen

Co to jest kolagen?

Kolagen jest rodzajem białka powszechnie występującym w tkankach ludzkich i zwierzęcych. By być bardziej precyzyjnym należy od razu sprostować, że nie jest to pojedyncze białko, ale właściwie rodzina białek o pewnych wspólnych cechach. Około trzydziestu procent zawartości wszystkich białek, które znajdziemy w naszych organizmach to właśnie ta naturalna substancja, którą nazywamy kolagenem. To kolagen odpowiada za proces spajania ze sobą komórek w tkankę oraz za utrzymanie sprzężystości tej tkanki. Elastyczność i wytrzymałość tkanek łącznych na rozciąganie zawdzięczamy kolagenowi. Jest to bardzo istotny element budulcowy organizmu ludzkiego, który znajdziemy w tkankach skóry, ścięgien, naczyń krwionośnych, kości, włosów, paznokci oraz wielu innych narządów.  Geneza nazwy kolagen prowadzi do greckich słów "kolla", co oznacza "klej" i "gennáo", co znaczy "rodzić". Słowa te nawiązują do zaobserwowanego w kuchni zjawiska  zachodzącego w trakcie gotowania mięsa, skór i kości - czyli tkanek będących naturalnym rezerwuarem kolagenu. W wyniku gotowania następuje rozkład kolagenu zawartego w w/w tkankach i powstaje lepka mieszanina zawierająca żelatynę. Można jej użyć jak kleju właśnie. Stąd wzięła się nazwa kolagen. Poniżej zapoznają się Państwo z podstawowymi informacjami dotyczącymi kolagenu, rodzajów kolagenu, wpływu kolagenu na zdrowie oraz produktach, w których można znaleźć kolagen rybi zwany morskim oraz substancje wspomagające jego przyswajanie. Większej ilości szczegółówych informacji o strukturze rodzajach kolagenu dostarcza Wikipedia. My skupimy się na roli kolagenu i wpływu na zdrowie.

 

 

 

Aktywne filtry:

Właściwości i wpływ kolagenu na zdrowie

Prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu uzależnione jest od wielu czynników zewnętrznych i wewnętrznych. Jednym z głównych czynników wewnętrznych decydujących o naszej formie jest tkanek naszego organizmu. Tkanki zbudowane są z różnych substancji. Jedną z takich kluczowych substancji stanowiących kluczowy budulec wielu tkanek jest kolagen.

 

Skutki niedoboru kolagenu

Niedobór kolagenu w organizmie prowadzi do degradacji tkanki łącznej, a jej efekt możemy zaobserwować w pogarszającej się kondycji poszczególnych części ciała. W przypadku skóry efekt ten jest chyba najlepiej widoczny i najłatwiejszy do zaobserwowania. Skóra długotrwale funkcjonująca w warunkach niedoboru kolagenu traci sprężystość i elastyczność. Dawniej jędrna skóra zaczyna sprawiać wrażenie odwodnionej, a na jej powierzchni pojawiają się powoli powiększające się zmarszczki i bruzdy. Włosy, przy niedoborach kolagenu, tracą na grubości i stają się suche i łamliwe. W dalszej kolejności nasila się wypadanie włosów. Podobnie dzieje się w przypadku paznokci. Podatność paznokci na złamania i pęknięcia może być przyczyną niedoboru kolagenu w organizmie. W tym miejsu dochodzimy do tkanek, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka - kości i stawów. Wizualnie nie jesteśmy w stanie stwierdzić nieprawidłowości w budowie kości, ani pojawiających się pierwszych ubytków w tkankach łącznych stawów. Zmiany w strukturze kości osłabiające ich wytrzymałość możemy stwierdzić jedynie z pomocą specjalistycznych badań lekarskich, w tym prześwietleń układu kostnego. W praktyce badania takie wykonuje się najczęściej już w momencie powstania urazu np. złamania. Dlatego należałoby większą uwagę zwracać w stronę profilaktyki i przez całe życie dbać o obecność poszczególych składników odżywczych w naszej codziennej diecie. Stawy wcześniej dopominają się o uwagę, gdy zaczyna im brakować kolagenu. Po pewnym czasie fukcjonowania w warunkach niedoboru kolagenu stawy zaczynają niedomagać. Wraz ze spowodowanym brakiem kolagenu osłabieniem tkanek łącznych stawów zaczynają pojawiać się mikrourazy i mikropęknięcia tkanek. Stan taki jest sygnalizowany bólem cierpiących stawów i stopniowo skutkuje ograniczeniem zakresu pracy, czyli ruchomości stawu. W miejscach urazów pojawiają się oczywiście stany zapalne. W efekcie mobilność całego organizmu cierpni w zakresie zależnych o tego, które układy stawowe znajdują się w potrzebie. Zazwyczaj jest jednak tak, że niedobór kolagenu w organizmie odziaływuje kompleksowo na wszystkie tkanki stawowe. Prędzej czy później kolejne połączenia stawowe dadzą znać o nasilającym się problemie. Jest to uzaleźnione między innymi od indywidualnej budowy stawów i ich odporności na zużycie oraz funkcji, które pełnią. Niektórych używamy bardziej intensywnie i są poddawane większym obciążeniom, a inne mniej i w związku z tym są bardziej "oszczędzane". Jak więc widać skutki niedoboru kolagenu można zaobserwować w całym organizmie, w zależności od skali natężenia problemu.

Dlaczego brakuje kolagenu w organizmie?

Powodów niedoboru kolagenu może być kilka. Pierwszym z powodów, który jest nieunikniony dla każdego z nas, jest proces starzenia się organizmu. Wiek jest czynnikiem ściśle powiązanym ze zdolnością organizmu do produkcji i odtwarzania włókien kolagenowych. W miarę starzenia się organizm w coraz mniejszym stopniu jest w stanie odtworzyć tkanki. Aż do zupełnego zaprzestania jego produkcji. Szacuje się, że organizm młodego człowieka, w dobrym zdrowiu i dobrej kondycji, w wieku około 25 lat, produkuje około 3 kilogramów kolagenu w skali roku. Cała ta ilość jest przeznaczana na budowę nowej i odtworzenie już funkcjonującej tkanki łącznej we wszystkich narządach. Po pięćdziesiątym roku życia następuje gwałtowny spadek zdolności odtwarzania kolagenu przez organizm. Dziesięć lat później w dużej części organizmów ta zdolność zostaje wygaszona. To dlatego osoby osiągające ten wiek zaczynają doświadczać dolegliwości wynikających z niedoboru kolagenu. Powszechne w tej grupie wiekowej jest narzekanie na często pojawiające się bóle stawów.

Innym czynnikiem są obciążenia i wynikające z nich urazy, którym poddawane są tkanki łączne. W przypadku organizmu mocno eksloatowanego, jak w przypadku sportowców wyczynowych. W czasie intensywnych i długotrwałych treningów tkanki są poddawane o wiele większym obciążeniom i udarom niż u osób umiarkowanie aktywnych. Przy tak intensywnej eksploatacji tkanek nieuchronnie dochodzi do uszkodzeń włókien kolagenowych. Organizm, mimio szybszego metabolizmu, który obserwujemy u sportowców, często nie jest w stanie na bieżąco odbudowywać uszkodzonych włókien i konieczne są przerwy w treningach. Nawet najlepiej wytrenowany organizm potrzebuje przerw na samoregenerację. To zjawisko nie ogranicza się oczywiście tylko do środowiska sportowego. Każdy z nas doświadcza takich urazów wielokrotnie w czasie swojego życia. Niektórych nawet nie odczuwamy, a niektóre dają o sobie znać ostrym bólem i czasowym ograniczeniem ruchomości jak np. w nadwyrężeniu tkanek po próbie podniesienia zbyt dużego dla nas ciężaru.

Nasza skóra jest jednym ze wskaźników stanu zdrowia. Na skórze widać jak na dłoni, czy z nami wszystko w porządku. Widać też, kiedy sama skóra cierpi na niedobór kolagenu. U osób, których tryb życia wymusza stałe przebywanie na słońcu lub osób często i nadmiernie opalających się skóra szybciej staje się wysuszona i naznaczona zmarszczkami. Nadmierna ekspozycja na promieniowanie słoneczne sprzyja degradacji włókien kolagenowych. W efekcie skóra staje się mniej jędrna i sprawia wrażenie starszej niż jest w rzeczywistości. Podobnie jest w przypadku ekspozycji na bardzo niskie temperatury. Skóra na twarzach osób żyjących w środowisku arktycznym również jest bardziej "naznaczona" zmarszczkami niż u równolatków żyjących w środowisku umiarkowanym. Tak więć zarówno wystawienie na oddziaływanie niskich, jak i wysokich temperatur ma degradujący wpływ na włókna kolagenowe.

Innymi czynnikami degradacyjnymi są czynniki chorobowe w organizmie. Zaburzenia funkcjonowania tarczycy często prowadzą do zaburzeń w syntezie kolagenu. Tak już jest, że produkcja kolagenu jest ściśle powiazana z gospodarką hormonalną organizmu, w tym z działaniem hormonów tarczycy. Bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na stan tkanek jest też oczywiście dieta. Długotrwałe zaniedbania w odżywianiu odbiją się niechybnie na jakości i wytrzymałości tkanki łącznej w całym organizme. Uboga w niezbędne składniki odżywcze oraz witaminy i minerały dieta doprowadzi do stanu, w którym organizm będzie osłabiony oraz bardzo podatny na wszelkiego rodzaju kontuzje. Jednym z pierwszych organów, który nas o tym "poinformuje" będzie skóra. Blada, pozbawiona kolorytu skóra może być wskaźnkiem mówiącym nam, że już najwyższy czas aby zadbać o dietę.

Jak uzupełnić niedobór kolagenu?

Kolagen jest syntetyzowany z naszym organiźmie jednak nie zawsze w ilościach zaspokajających potrzeby organizmu. Dlatego czasem zaleca się dodatkowe uzupełnianie kolagenu z diety. Można z powodzeniem sięgać po produkty takie jak kurze łapki i podroby czy produkty bazujące na żelatynie spożywczej jak np. żelki lub galaretki. Kultowym przykładem jest galaretka sporządzona  z rosołu z dużą zawartością żelatyny. Tu jednak należy mieć tez na uwadze, że często te produkty zawierają duże ilości tłuszczy, a nie zawsze będzie to korzystne dla naszej diety. W związku z tym można wspomóc się suplementacją preparatami kolagenowymi, które pozbawione są tego obciążenia. Ważne, by w diecie obecne była też witamina C oraz witamina E w odopowiednich ilościach. Obecność witaminy C stymuluje syntezę włókien kolagenowych. Witaminę tą możemy dostarczyć jedząc czerwoną paprykę, kiwi, owoce cytrusowe. Możemy też po prostu włączyć do diety gotowy kolagen z witaminą c, którym możemy wygodnie wykonywać codzienną suplementację w składniki korzystne dla naszej prokolagenowej diety.

Liofilizowany kolagen rybi

Jeśli kondycja stawów lub troska inne aspekty zdrowotne związane z niedoborem kolagenu zmusza nas do suplementacji tego surowca warto sięgnąć po produkty dobrej jakości. Te o wysokiej przyswajalności. Takie, których włączenie do diety da porządane efekty. Kolagen rybi ceniony jest ze względu na dobrą przyswajalność. Struktura kolagenu rybiego jest bardzo podobna do naturalnego kolagenu występującego w naszym organizmie. Cząsteczki kolagenu mają niewielkie gabaryty w porównaniu do innych tego typu białek. Dzięki temu ich przenikalność do krwi jest większa niż kolagenu innego pochodzenia.

Źródłem kolagenu rybiego jest surowiec odławiany z mórz. Kolagen rybi jest pozyskiwany zazwyczaj z tkanek morskich ryb. Stąd znany jest też jako kolagen morski. Najczęściej jest to dorsz i tuńczyk. Tkanki tych dwóch gatunków ryb są wykorzystywane do produkcji dobrej jakości surowca zawierającego dobrze przyswajalny dla ludzi kolagen. Preparatem zawierającym kolagen rybi jest Kolagenum. W tym suplemencie znajdziemy drobnocząsteczkowy kolagen pochodzeni rybiego typu pierwszego o dobrej przyswajalności. Dodatkowo formuła wzbogacona jest w substancje ułatwiające przyswajanie kolagenu (np. witamina c) oraz wspomagające kierunkowe działanie preparatu jak liofilizaty z koziego i kobylego mleka. Tą repeturę powinny docenić osoby chcące zadbać o atrakcyjny wygląd swojej skóry. Najszybciej starzeje się skóa na szyi i twarzy i wymaga ona specjalnego traktowania w pierwszej kolejności. Oprócz kolagenu stosowanego doustnie dobrze jest zadbać o skórę tych miejsc od zewnątrze. W tym celu dobrze sprawdza się krem z kolagenem Krynickie Spa, z którego użyciem codzienna pielęgnacja skóry jest łatwa i przyjemna.

Kolagen liofilizowany czy hydrolizowany

Na początku wypada "odczarować" zagadnienie wyższości kolagenu liofilizowanego nad hydrolizowanym lub odwrotnie, kolagenu hydrolizowanego nad liofilizowanym. W internecie mnóstwo jest tez wspierających jedną lub drugą koncepcję. Po krótkiej analizie zagadnienia okazuje się, że efekt uzyskiwany przy suplementacji kolagenem liofilizowanym lub przy użyciu kolagenu hydrolizowanego powinien być podobny.

W procesie hydrolizacji białka są rozbijane do postaci pojedynczych aminokwasów. W trakcie tego procesu z hydrolizowanego kolagenu wyodrębnione są aminokwasy takie jak: prolina, glicyna, hydroksylizyna czy hydroksyprolina. Obecność całej grupy aminokwasów z hydrolizowanego kolagenu w suplementowanym preparacie pozwala na wytworzenie własnych cząsteczek kolagenowych już w organizmie.

Liofilizacja polega z kolei na usunięciu wody, która naturalnie znajduje się w tkance pomiędzy cząsteczkami białek kolagenowych. W wyniku "odparownia" wody uzyskujemy czysty kolagen w niezmienionej postaci cząsteczkowej. Użyty do suplementacji diety kolagen liofilizowany w procesie trawienia ulega jednak rozbiciu w układzie pokarmowym na pojedyncze aminokwasy. Analogicznie zostają one użyte przez organizm jako surowiec budulcowy dla wytworzenia nowych tkanek kolagenowych.

Dochodzimy zatem do wniosku, że decyzja o tym czy zastosujemy kolagen liofilizowany czy kolagen hydrolizowany, da ostatecznie podobny efekt w procesie suplementacji. Jedynie proces przyswajania kolagenu hydrolizowanego może przebiec trochę szybciej ze względu na fakt, że podawany jest on już w formie "rozbitej" na pojedyncze aminokwasy. Dla przykładu preparat Kolagen Beauty zawiera rybi kolagen hydrolizowany pozyskiwany z tkanek dorsza z akwenów należących do Norwegii. Znany bywa z tego tytułu jako kolagen norweski. Cieszy się dużą popularnością wśród osób, które chcą dodatkowo zadbać o stan skóry. Oprócz kolagenu zawiera kilka składników (biotyna, kwas hialuronowy oraz koenzym Q10) pomocnych dla wewnętrznej pielęgnacji tkanek skórnych. Klientkom stosującym kremy przewiwzmarszczkowego na twarz, szyję i dekolt polecamy również ten preparat jako dietetyczne wsparcie dla zabiegów wspomagających pielęgnację urody.