Witamina D dla kości i na odporność

Z końcem lata i początkiem jesieni zmniejsza się nasłonecznienie. Dobowy czas oraz intensywność operowania promieni słonecznych ulega zmniejszeniu w naszej strefie klimatycznej. Wraz z nim możliwośći utrzymania odpowiedniej ekspozycji na słońce. Skutkuje to zmniejszeniem produkcji witaminy D w tkankach skórnych. Aby proces mógł zachodzić niezbędna jest ekspozycja nieosłoniętego ciała na promieniowanie słoneczne. Wraz z nastaniem okresu zimowego staje się to w ogóle niemożliwe. Nasza naturalna dieta nie jest w stanie pokryć naszego codziennego zapotrzebowania na witaminę D. Dlatego ok. 80% ludności zamieszkującej Europę Środkową cierpi na niedobory witaminy D. Niedobory witaminy D wiąże się z większą podatnością na infekcje wirusowe. Dobrym rozwiążaniem na ten niesprzyjający naszemu zdrowu okres roku jest dodatkowa suplementacja sprawdzonymi preparatami zawierającymi witaminę D.

Aktywne filtry:

-

Dlaczego witamina D jest potrzebna?

Liczne badania naukowe wzkazują na rolę obecnej w ustroju witaminy D na profilaktykę i leczenie różnych schorzeń. Od obecnośći witaminy D w organizmie zależy wiele zachodzących w nim procesów. Badania wykazały, że receptory witaminy D znajdują się w większości komórek ludzkiego organizmu. Nie tylko komórki szkieletowe są z nią powiązane ważnymi zależnościami. Choć w głównej mierze witamina D oddziaływuje na gospodarkę wapniową w organizmie i metabolizm układu kostnego, to wpływa też między innymi na układ odpornościowy oraz przewód pokarmowy. Niedobór witaminy D wiąże się z możliwym wpływem na rozwój cukrzycy. Różne badania wskazują na powiązania obecności witaminy D w organizmie z jego potencjałem odpornościowym. Witamina D wpływa za pomocą dwóch mechanizmów na odpowiedź immunologiczną organizmu. Po pierwsze uczestniczy w wytwarzaniu katelicydyny i defensyny tzw. naturalnych antybiotyków. Po drugie wpływa regulująco na funkcję limfocytów T, które są odpowiedzialne za całe spektrum odpowiedzi odornościowych komórek. Szacuje się, że nawet co czwarta osoba cierpiąca na niedobór witaminy D zmaga się z infekcjami górnych dróg oddechowych. Ze względu na ograniczoną brakiem słońca możliwość sytezy witaminy D w skórze zaleca się suplementację tej witaminy. W naszym rejonie geograficznym za okres, w którym powinniśmy suplementować witaminę D wskazuje się miesiące od września do kwietnia. W pozostałych miesiącach ekspozycja na promieniowanie słoneczne jest na tyle intensywna, że umożliwia organizmowi produkcję wystarczającej ilości witaminy D, aby pokryć zapotrzebowanie organizmu.

Witamina D - witamina słońca

Jak już wspomnieliśmy nasz organizm potrafi syntetyzować witaminę D w tkance skórej pod wpływem ekspozycji na promieniowanie ultrafioletowe, które wchodzi w skład promieniowania słonecznego. Przy zapewnieniu odpowiednio długiej ekspozycji na działanie promieni słonecznych skóra większości ludzi jest w stanie wyprodukować ilości witaminy D wystarczające aby zabezpieczyć potrzeby całego organizmu. Większość ludzi jest w stanie wyprodukować wystarczające ilości witaminy D po prostu przebywając codziennie na słońcu z odkrytymi ramionami, rękami i nogami przez zaledwie 15 do 20 minut. Jest to możliwe przy założeniu, że wystawione na słońce pozostaje co najmniej 18% powierzchni ciała, dzieje się to w godzinach między 10.00 a 15.00 (w naszej strefie klimatycznej), niebo jest bezchmurne i nic nie przeciwdziała przenikaniu promieni ultrafioletowych do skóry (np. kremy z filtrami przeciwsłonecznymi). Inne czynniki wpływające na zdolności organizmu do produkcji witaminy D to:

  • masa ciała - obfita tkanka tłuszczowa ogranicza przenikanie witaminy D do krwi;
  • pigmentacja skóry - im skóra jaśniejsza tym wyższe zdolności syntetyzowania witaminy D, skóra o ciemniejszej karnacji produkuje mniej witaminy D;
  • wiek - wraz z wiekiem starzejący się organizm ma coraz niższe zdolności do syntetyzowania witaminy D, najlepsze zdolności w tym zakresie posiadają dzieci.

 Aby proces uruchomić koniecznie należy udać się na świeżę powietrze i wystawić ciało na działanie promieni słonecznych. Uczęszczanie do solarium nie działa tak samo. Lampy z solariów nie powodują rozpoczęcia syntezy witaminy C. Również przebywając w domu i wystawiając się do nasłonecznionego okna nie zapewniamy sobie produkcji witaminy D. Promienie ultrafioletowe B (UVB) niezbędne do uruchomienia syntezy witaminy D są zatrzymywane przez szybę i nie docierają do skóry. Konieczne jest wyjście na świeże powietrze i ekspozycja na słońce bez barier oddzielających. Co ciekawe, przy ekzpozycji na słońce, choćby była nie wiadomo jak długa, nie da się przedawkować witaminy D. Należy natomiast uważać na oparzenia słoneczne. Dlatego na witaminę D mówi się witamina słońca.

Inne źródła witaminy D

Co w przypadku, gdy nie możemy dostarczyć sobie odpowiedniej ilości witaminy D za sprawą działania promieni słonecznych? W niewielkich ilościach witaminę D możemy znaleźć w pożywieniu. W produktach spożywczych witamina D występuje w dwóch postaciach. W produktach roślinnych i drożdżach znajdziemy witaminę D2. Witamina D3 jest obecna w pokarmach pochodzenia zwierzęcego, głównie w tłustych rybach z gatunków takich jak: łosoś, makrela, śledź, tuńczyk, węgorz, karp i sardynki. Witamina ta występuje też w jajach i produktach mlecznych, ale w mniejszych ilościach. Innym źródłem witaminy D są suplementy diety. W suplementach witamina D jest zazwyczaj rozpuszczana w olejach pochodzenia roślinnego np. w oleju słonecznikowym lub w oleju MCT z kokosa. Suplementy diety zawierające witaminę D są z reguły standaryzowane na zawartość tej witaminy. Dzięki temu możemy bardzo precyzyjnie określić ilość suplementowanej witaminy, unikając tym samym ryzyka przedawkowania.