Olej lniany do diety budwigowej

Len zwyczajny to gatunek rośliny należący do rodziny roślin lnowatych (Linaceae). Len zwyczajny pochodzi z krajów Bliskiego Wschodu, z rejonu tzw. Żyznego Półksiężyca. Obecnie len właściwie nie występuje w stanie dzikim. Możemy go spotkać tylko w uprawach. W Polsce również jest rośliną uprawną, czasami dziczejącą, lecz jest to stan przejściowy. Len dojrzewa w miesiącach letnich, w lipcu i sierpniu. Zbiory lnu zaczyna się gdy rośliny są jeszcze zielonkawożółte. Rośliny wyrywa się z korzeniami i pozostawia na polu do wyschnięcia. W czasie suszenia nasiona dojrzewają i nabierają brunatnej barwy. Następnie zbiera się suche rośliny, młóci nasiona i oczyszcza je. Tak przygotowane nasiona są surowcem, z którego tłoczy się tak ceniony olej lniany.

Aktywne filtry:

-

Cenionym przez zielarzy surowcem pozyskiwanym z lnu zwyczajnego są małe, lśniące nasiona lnu zwane potocznie siemieniam lnianym. Siemię lniane zawiera związki śluzowe, białka, sterole, kwasy organiczne (m.in. askorbinowy), enzymy, sole mineralne (m.in. magnezu, cynku, żelaza). Nasiona lniu są jednak przede wszystkim zasobne w olej, który z kolei zawiera glicerydy kwasów nienasyconych (m. in. linolenowego, linolowego), niedo mniej glicerydów kwasów nasyconych oraz fitosterole i witaminę E. Siemię lniane znane jest z dobroczynnego działania w chorobach wrzodowych układu pokarmowego. Zawarte w nasionach lnu śluzy powlekają błony śluzowe przełyku, żołądka i częściowo dwunastnicy, chroniąc tym samy te tkanki przed agresywnym działaniem kwasu solnego i zmiejszając odczyny zapalne. Siemię lniane jest też dobrym środkiem przeciwkaszlowym. Jego stosowanie bywa skuteczne zwłaszcza przy zapaleniu oskrzeli. Siemię wykazuje również przydatność w chorobach skóry, w opatrywaniu oparzeń i odmrożeń. Z siemienia lnianego tłoczy się olej lniany. Tłoczenie odbywa się na zimno, z reguły w tradycyjnych tłoczniach.

Wpływ obecności lnu w diecie na poziom cholesterolu LDL i HDL

W nasionach znajduje się do 45% tłuszczu obfitującego w nienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3 i Omega-6. Z pomocą kwasów jednonienasyconych obecnych w naszej diecie dochodzi do obniżenia poziomu "złego" cholesterolu LDL i jednoczesnego zwiększenia poziomu "dobrego" cholesterolu HDL. Utrzymywanie właściwych proporcji chloresterolu LDL i HDL w organizmie istotnie ogranicza ryzyko wystąpienia chorób związanych z układem krążenia. Nienasycone kwasy tłuszczowe, w które obfituje olej lniany pozytywnie wpływają na funkcjonowanie membran i przestrzeni międzykomórkowych. Uszczelniając je zapobiegają utracie wody przez zewnętrzne warstwy skóry pomagając utrzymać optymalny poziom nawilżenia tkanek skrónych. Obecność witaminy E dodatkowo wpływa na poprawę bariery lipidowej naskórka. Skóra staje się przez to bardziej odporna na utratę wilgoci i dłużej zachowuje elastyczność. Dzięki witaminom i minerałom obecnym w nasionach lniu i tłoczonym z nich oleju lnianym skóra ma szanse być dobrze odżywiona, a kwasy tłuszowe dbają o jej właśiwy poziom nawilżenia. Można również zaobserwować wpływ lnu na włosy. Stosowany w diecie i kosmetykach potrafi sprawić, że włosy stają się miękkie i sprężyste. Obecność produktów lnianych w diecie pozytywnie też wpływa na procesy trawienne. Znajdujące się w siemieniu lnianym fitohormony oraz błonnik dobrze wpływają na trawienie i prawidłową perystaltykę jelit. W efekcie stosowanie siemienia z lnu pomaga zapobiegać zaparciom i ułatwia utrzymanie prawidłowego rytmu wypróżnień.